IMG_20220216_120301

Arranquem de nou amb els DIDARQ i les conferències

Els tallers familiars del museu han tornat amb força. Encara que diumenge passat, 30 de gener, ja es va realitzar un taller relacionat amb l’exposició temporal Guardians de Pedra, el mes de febrer no s’ha quedat arrere. El dia 12 es va organitzar un taller d’arqueologia per a xiquets de 6 a 12 anys. En ell van aprendre què és l’arqueologia així com practicar les tècniques d’excavació que utilitzen actualment els arqueòlegs en diferents excavacions. ¡Es van convertir en uns magnífics arqueòlegs del museu!

Però a més, aqueix mateix dia, es van organitzar visites guiades a les excavacions que s’han realitzat en la plaça de Baix, on es van explicar tant les intervencions com les troballes obtingudes. Gràcies a això es va poder ensenyar als visitants la columna romana que es va trobar en aquesta mateixa intervenció.

D’altra banda, també van començar els DIDARQ. El tercer diumenge de cada mes les famílies que ho desitgen podran gaudir de talleres relacionats amb un període concret de la història. En aquest cas, el diumenge 20 de febrer va ser el primer d’ells, i com correspon cronològicament es va començar per la prehistòria. Els xiquets d’entre 6 i 12 anys van aprenent sobre el període més llunyà de la nostra història, així com conéixer els diferents objectes arqueològics que podem trobar en aquest període. Però no sols això, els jocs i les manualitats no van faltar, aprenent fins i tot a fer gots de ceràmica a mà.

El 10 de febrer vam tindre la sort de ser la seu d’una interessant conferència d’Antonio Espinosa, director del Vilamuseu (la Vila Joiosa). Amb la seua intervenció titulada “El bes de iberia. De Alon a la Vila”, ens va mostrar el gran patrimoni arqueològic que ofereix la la Vila Joiosa, així com els estudis que actualment estan en procés sobre les troballes en les excavacions d’aquestes .

Finalment, amb l’Associació d’Amics del Museu Dámaso Navarro (AMUDANA), es va organitzar un magnífic viatge per a visit the Vilamuseu (la Vila Joiosa) el diumenge 13 de febrer. En ell es van a visitar les diferents exposicions que ofereix el museu, i fins i tot els laboratoris de l’excavació subaquatica del derelicte Bou Ferrer, on es troba un gran anforario. També van tindre l’oportunitat de visitar un dels monuments romans més importants de la Comunitat Valenciana, la Torre de Sant Josep. Amb aquesta mateixa associació el dia 25 de febrer es va  realitzar una visita al MARQ (Museu Arqueològic Provincial) per a poder gaudir d’una visita guiada per l’exposició dels Etruscos, poble preromà original de la peninsula itàlica.

2022_02_08_Donación_filtro_Sinaí_Museo_Petrer (2)

El popular filtre “Sinaí”, protagonista de la nova vitrina de donacions del Museu

Coincidint amb la celebració del tercer aniversari de la reobertura del museu en les noves instal·lacions del carrer La Font, li donem la benvinguda al popular filtre “Sinaí” com a nova peça etnològica del museu. És la quarta peça que protagonitza la vitrina de donacions situada al costat de l’eixida del museu, després de la moneda romana de l’emperador Augusto donada per Salvador Poveda, un xiulet andalusí trobat per la família Miralles Bravo en la rambla de Puça, i un trabuco de les festes de moros i cristians donat per Antonio Navarro.

Aquesta nova incorporació a la col·lecció etnològica del Dámaso Navarro ha sigut possible gràcies a la donació de les famílies García López i Espinosa López. Segons ha explicat aquest matí María Ángeles, neta de Manuel López Gil, el seu avi va comprar el filtre d’aigua a mitjan segle passat i va ser utilitzat a casa fins a principis del segle XXI. María Ángeles que, a més, és guia del museu i el castell, va acordar amb la seua família donar a l’Ajuntament de Petrer aquesta peça de gran atractiu decoratiu per a la seua exhibició i conservació en el museu.

La peça té un gran valor dins del seu context històric i etnològic.  Des de finals del segle XIX hi ha un corrent higienista que volia evitar les epidèmies i les malalties bacteriològiques. Així, es van posar de moda els balnearis i les propietats minerals de les aigües. El filtre “Sinaí” va ser inventat en 1926 pel químic i biòleg valencià Conrado Granell, qui tenia al cap poder transportar aqueixes aigües miner-medicinals pròpies dels balnearis a les llars. Pel que va idear un sofisticat sistema per a filtrar l’aigua i dotar-la d’aquestes característiques. La fàbrica de Manises de Vicent Montaner va realitzar aquestes peces des dels anys quaranta, amb motius decoratius de paisatges i arquitectures semblants a les de les ceràmiques de Talavera.