Corpus escultura - sarcófago Villa Petraria

El saròfag de Villa Petraria entra en el corpus d’escultura romana de la Comunitat Valenciana

La setmana passada vam rebre en el Museu Dámaso Navarro la visita de Ferran Arasa, professor titular d’Arqueologia de la Universitat de València, juntament amb el fotògraf Miguel Ángel Cabrera, amb la finalitat de fotografiar i estudiar de primera mà els fragments escultòrics romans que conservem en el nostre museu, d’entre els quals destaquen els del sarcòfag paleocristià de Villa Petraria.

Aquests fragments de marbre van ser trobats a la fi de la dècada dels setanta del segle passat durant les labors de restauració del castell, sent el director del Museu Arqueològic d’Elda, Antonio M. Poveda, qui ha realitzat l’estudi més exhaustiu dels mateixos i que ha interpretat, malgrat la seua xicoteta grandària, com a pertanyents a la representació bíblica denominada traditio legis o cosa que és el mateix, l’acte de lliurament per part de Jesucrist de la Llei als apòstols Pere i Pablo.

Aquesta visita s’engloba en el projecte d’investigació que dirigeix el professor Arasa per a fer el corpus d’escultura romana de la Comunitat Valenciana, amb la intenció d’agrupar en una única obra tots els vestigis escultòrics del període romà que s’han trobat a la nostra regió, sense importar que les escultures o les peces escultòriques estiguen siguen més o menys completes, perquè com ocorre amb els de Villa Petraria, encara que siguen fragments d’uns centímetres, tenen molta història que contar.

Concierto_Clasica-1

La música clàssica es va interpretar a les portes del Museu Dámaso Navarro

Divendres passat 24 de juliol es va celebrar a les portes del Museu Dámaso Navarro (c/ La Font) el primer concert del II Festival “Música als monuments”, esdeveniment que va ser el més votat en l’última edició de Proposa Cultura, en el qual la participació ciutadana és la que tria les activitats culturals que volen dur a terme. Aquest II Festival va ser una proposta de la Societat Unió Musical de Petrer per a posar en valor la música de cambra, centrant-se en la figura de L. van Beethoven, en el 250 aniversari del seu naixement, amb l’al·licient d’interpretar-la en els espais urbans més representatius del centre històric com l’entorn de la plaça de Baix, o l’esplanada del castell.

El concert d’ahir va ser interpretat per l’ensemble de vent de l’Orquestra del Teatre Castelar d’Elda, interpretant obres de Mozart i Beethoven davant un públic entregat i que va gaudir de la vetlada, encara que l’assistència va haver de ser molt limitada ateses les mesures sanitàries establides per a la contenció de la covid-19.

Divendres que ve 31 de juliol l’escenari serà la sala noble del castell i catedràtics i professors del Conservatori Superior de Música “Óscar Esplá” d’Alacant, interpretaran “Septimino op. 20” de Beethoven. Com l’aforament és molt reduït, aquelles persones que vulguen acudir hauran de reservar la seua invitació a través del whatsapp -663 154 730- de dilluns a divendres de 10:30 a 12:30 h, podent reservar un màxim de 2 entrades per persona.

Cartel_V_Jornadas_Museos_CV_presentación

Les V Jornades de Museus i Col·leccions Museogràfiques Permanents se celebraran a Petrer

Ahir vam presentar a les sales del Museu Dámaso Navarro les V Jornades de Museus i Col·leccions Museogràfiques Permanents de la Comunitat Valenciana per als dies 25 i 26 de setembre de 2020. Seran organitzades per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport i l’Ajuntament de Petrer, i comptaran amb la col·laboració de la Seu Universitària de Petrer de la Universitat d’Alacant. El lema triat per a aquesta edició és “Museus territorials”, i van ser el regidor de Cultura, Fernando D. Portillo, el director del Museu Dámaso Navarro, Fernando E. Tendero, i el tècnic d’Arqueologia de la Delegació Territorial de Cultura i Esport d’Alacant, José Luis Simón, els qui van desgranar els continguts de les jornades que versaran sobre dos blocs temàtics: la gestió en els museus, i la interpretació del patrimoni que, en el seu àmbit territorial, realitzen els museus. Això es deu al fet que els museus, en les últimes dècades, han traspassat les parets del propi edifici i tenen en els monuments i llocs patrimonials del seu entorn una nova sala més on explicar la nostra història més pròxima.

Com van comentar Fernando D. Portillo i José Luis Simón, el fet de triar Petrer i el Museu Dámaso Navarro, suposa un excel·lent reconeixement a la labor que està realitzant en els últims anys la Regidoria de Cultura i Patrimoni per conéixer, protegir i divulgar el nostre patrimoni, posant com a exemples l’exposició en el MARQ de “Petrer. Arqueologia i museu”, la renovació del Museu Dámaso Navarro, la declaració com a bé d’interés cultural (BIC) de la finca El Poblet, la sol·licitud del reconeixement com a béns immaterials de rellevància local (BIRL) dels carasses, la Rendició i els Falles, el catàleg de proteccions del terme municipal de Petrer, entre altres accions.

Les jornades s’estructuren en dues jornades: La primera serà el divendres 25 de setembre, en el Teatre Municipal Cervantes, on es desenvoluparan les ponències, comunicacions i una taula redona, relacionades amb els museus i la interpretació patrimonial del territori, en les quals el patrimoni petrerense i el Museu Dámaso Navarro tindrà una representació destacada. I en el matí del dissabte 26 es durà a terme una ruta interpretativa pel nostre centre històric en la qual es visitarà el Museu Dámaso Navarro i els monuments més emblemàtics de la vila.

Cal indicar que l’aforament del teatre i el del grup per a la visita del centre històric, estarà adequat a les precaucions sanitàries que imperen en aqueixes dates per a la contenció del covid-19.

El Museu Dámaso Navarro serà la secretaria tècnica de les jornades, per la qual cosa per a qualsevol consulta o per a realitzar la inscripció, podeu escriure al correu electrònic del museu museo@petrer.es o al telèfon del mateix 966989400 – ext, 280. En uns dies continuarem ampliant la informació sobre les jornades.

Cartel_V_Jornadas_Museos_CV_presentación
Juego del Reloj

El museu com a escenari de la 2ª edició del Joc del Rellotge

Al mes de febrer es va llançar El Joc del Rellotge, una nova activitat turística gràcies a la col·laboració entre Tourist Info Petrer i el Museu Dámaso Navarro que va tindre com a objectiu oferir una experiència cultural diferent a les realitzades fins hui.

En aquesta ocasió, us volem parlar de la segona edició, on al voltant de 160 persones repartides en 8 passes i sempre complint amb les mesures sanitàries vigents, van descobrir que quan cau la nit les ombres envaeixen el museu. Els qui es van atrevir a participar divendres passat 9 i dissabte 10 de juliol, van descobrir el nostre patrimoni des del misteri i la paüra que emana de les llegendes populars sobre el Dimoni, que infligien vertader terror entre les nostres àvies i avis.

Si no et vols perdre la pròxima edició, segueix a Touirst info Petrer en les diferents xarxes socials i a través de la seua pàgina web, i apunta’t quan es publique la pròxima data. T’esperem!

Instagram: @turismopetrer

Facebook: @TurismoPetrer

Web: Turisme Petrer

Acueducto_SanRafael_restauración2020_01

Petrer prepara una actuació de conservació en l’aqüeducte de Sant Rafael

La regidoria de Patrimoni de l’Ajuntament de Petrer prepara per a després de l’estiu una actuació de conservació de l’aqüeducte de Sant Rafael, un dels béns d’interés cultural del municipi.

Segons ha explicat el regidor de Cultura i Patrimoni, Fernando Portillo, “després de l’erosió del terreny de rambla a causa de les pluges, sobretot les de 2019, hem decidit dur a terme una actuació de consolidació per a la conversa dels tres arcs dels sis que en el seu moment va tindre l’aqüeducte, a més de millorar la imatge de la zona”.

El projecte “Consolidació del BIC aqüeducte de Sant Rafael i del seu entorn en rambla”, redactat pels tècnics de l’Oficina Tècnica d’Urbanisme i del Museu Dámaso Navarro, té un pressupost de 43.709,89 euros, sol·licitant-se a la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport una subvenció per a tal fi.

En concret, els treballs consistiran en l’adequació del llit de la rambla amb la neteja de matolls i el rebaixe del llit, que s’emplenarà de formigó, i es crearà un dic per a canalitzar l’aigua de les pluges torrencials i que no es queden retingudes en el monument; el reforç del pilar central que és el que està més afectat per la pèrdua de farciment en la seua base; el recrescut d’un dels pilars de l’aqüeducte derrocats fa segles per a marcar la seua situació; l’arranjament de l’escala per a accedir al llit i la creació d’un panell informatiu per a informar del valor patrimonial de l’aqüeducte.

Per part seua, el director del Museu Dámaso Navarro, Fernando Tendero, ha oferit alguns detalls històrics de l’aqüeducte, indicant que forma part d’una important obra d’enginyeria hidràulica portada cap a la fi del segle XVI i que va estar en ús fins a finals del segle XVIII. La seua construcció canalitzava l’aigua del brollador de Santa Bàrbara, en el terme municipal de Petrer, fins a la vila i el castell d’Elda. Per a salvar l’important desnivell de la rambla de Puça, d’aproximadament trenta metres d’amplitud i huit metres d’altura, es va construir l’aqüeducte. Els estudis de la professora de la Universitat de València, Sabina Asins, demostren que la construcció del primer aqüeducte va finalitzar l’any 1583. L’obra va ser realitzada per Guillem Pasqual de Jaca, fuster e mestre de fer molins. Entre 1616 i 1622 es van realitzar unes labors de canalització, i en 1663, va caldre reconstruir part de la conducció hídrica. L’investigador *eldense Fernando Matallana va localitzar l’expedient de reconstrucció de l’aqüeducte iniciant l’obra en 1783, aprofitant els pilars de pedra existents de l’obra de 1583. Segons aquest autor, en 1796 una inundació va derrocar l’aqüeducte i ja no es va tornar a reconstruir malgrat existir projectes posteriors per a això. Al començament de la dècada dels huitanta del segle XX va caure un dels arcs més pròxim al barri de Sant Rafael, i des de llavors només es conserven tres arcs dels sis dels quals constava, sent la imatge actual.

Des de 1981, l’aqüeducte és monument històric artístic, o com es recull en la legislació vigent bé d’interés cultural (BIC), sent aquesta la màxima figura de protecció del patrimoni cultural al nostre país.