sdr

Descendent sevillà de l’Oncle Galbis visita Petrer a la recerca del bust del seu avantpassat

Divendres passat 25 d’octubre vam tenir l’agradable sorpresa de rebre en el Museu Dámaso Navarro a Francisco Javier Cifuentes Calvo, descendent de l’il·lustre petrerense oncle Galbis, reconegut artesà fuster d’inesgotable aragonesa i enginy.

A manera de crònica, passat el migdia va arribar al museu una parella jove interessada a conèixer el nostre patrimoni arqueològic i etnogràfic. Sense dilació, se’ls va realitzar una xicoteta explicació del museu i la seua exposició i se’ls va convidar a recórrer les seues sales. No obstant això, en comptes de seguir l’itinerari habitual, en finalitzar el recorregut, van retrocedir sobre els seus propis passos per a preguntar sobre l’existència del bust d’un personatge il·lustre d’inicis del passat segle, concretament el de José Verdú, conegut pels seus contemporanis com l’oncle Galbis. De seguida, el nostre company del museu, Ismael, els acompanye per a realitzar una visita virtual per les cases-cova de la muralla gràcies a la pantalla tàctil instal·lada a la sala d’etnografia. Allí, van poder comprovar que la imatge escultòrica de la qual parlaven era el que es troba sobre el piano de la sala dedicada a la música.

Després de la localització del bust modelat en 1911, la parella va revelar que el xic, d’origen sevillà, era descendent de José Verdú i, emocionats, no van dubtar a pujar a visitar la imatge del seu avantpassat. Tal com ens va explicar Francisco Javier Cifuentes, la descendència sevillana de l’oncle Galbis es deu a la migració dels seus familiars a la capital andalusa per a exportar allí la indústria del calçat. Una vegada a les cases-cova, realitzem la fotografia que il·lustra aquesta notícia i que, sens dubte, demostra que la nostra història es manté viva fins i tot més enllà de les fronteres del terme municipal, on estem encantats de rebre a entusiastes de la cultura i, més encara, quan ens brinden moments entranyables com aquest.

Sents curiositat per saber qui va ser José Verdú, l’oncle Galbis? No dubtes a consultar el llibre d’Hipòlit Navarro Villaplana (1996): 60 anys d’història local, disponible a les biblioteques de Petrer.

Francisco Javier Cifuentes amb el bust del seu avantpassat
José Verdu l'"Oncle Galbis"